La meva escola i la meva pràctica II


    Com fer inclusió dins el sistema educatiu? Què afavoreix aquesta pràctica? Quins elements introdueixen aquesta innovació?

Són tres els elements que fomenten la bona pràctica i dins ella s'interrelacionen per haver-hi una concordança a fi de què la pràctica tengui un sentit i una finalitat, la igualtat d'oportunitats. Hem de tenir en compte que la inclusivitat mai es dona al 100% ja que és un procés i un progrés, però sí que els límits i els nostres referents marcaran la mesura en la qual partim el nostre aprenentatge. 
En quant al currículum, hem de tenir en compte els aspectes generals de l'educació i quines són les característiques què aquest ha de tenir, en quant a l'organització escolar hem de tenir molt clar quina és l'estructuració dels recursos i organització i disposició què hem feim d'aquests, com recol·locar aquests aspectes envers a un currículum inclusiu. El dia a dia de la programació escolar ens donarà unes tècniques i unes estratègies que ens permetran a ser inclusius. Tots aquelles tècniques no necessàriament han de tenir una explicació sinó que han de ser afavoridores i han de tenir una acceptació en la presència, participació i progrés de l'alumnat per tal d'incloure el concepte d'inclusió a la nostra pràctica.

Cercam un currículum per tots dins una organització que ens permeti la bona gestió i administració de recursos i per tal de què les tècniques i estratègies metodològiques emprades ens condueixin a la presència, participació i progrés del procés d'ensenyament aprenentatge de l'alumnat.

 Anem per parts, en quant el currículum, hem de dir què té les característiques següents, o ha d'incloure aquests aspectes:


L'avaluació ha de ser un element de feed – back, la situació de la qual feim el plantejament i d'aquí ha de sorgir ser flexible i ser obert. Per tant també podem anomenar què la mesura en la qual nosaltres volem satisfer la inclusivitat de la nostra pràctica hem de permetre el pas del currículum cap a un currículum obert i flexible:
  1. Obert: aquest no ha d'estar ni predeterminat ni ha de ser tancat per part de l'administració, sinó què es pugui modificar segons la situació o context del qual l'hem d'aplicar.
  2.  Flexible : aquest no ha d'estar estàtic, ni hem de pretendre què sigui el definitiu per un any per l'altre, el què hem de satisfer i mirar d'integrar és les modificacions pertinents en situacions concretes de la realitat escolar. Anirem modificant aspectes a mesura de què facem la presa de decisions.

La seqüència de decisions en qualsevol situació educativa és una seqüència de decisions i la decisió que prendrem condicionarà la següent que tot està en constant procés i que anirà marcant les diferents decisions. Tenim les decisions envers al nivell de concreció curriculars partint del primer nivell que ens dona l'Estat, passant per la Comunitat autònoma, el centre, l'etapa, cicle i programació d'aula. En tot aquest procés si el currículum és obert i flexible, podem fer diferents observacions i m'atreviria a dir què les Acis no és precisen.


Abans                                                                                                                                             Següent