Les adaptacions curriculars


Adaptació curricular: és tota actuació destinada a adequar el currículum d'una etapa a les necessitats de l'alumnat. Tot ensenyant, de manera més o menys conscient, adequa la seva intervenció pedagògica a les diferents situacions. L'adaptació curricular no vol dir necessàriament adaptacions significatives (retallades i/o ampliacions importants respecte el currículum ordinari) ni adaptacions curriculars individualitzades (ACI).

En general, parlem d'adaptacions curriculars quan aquestes no afecten els elements prescriptius de l'etapa, sinó que afecten principalment:

a) Els aspectes metodològics:

  1. Els agrupaments d'alumnes i professors.
  2. Les tècniques de treball: projectes, explicació inicial - experimentació posterior individual, treball per parelles, …
  3. Els canals sensorials d'entrada d'informació: visuals, auditius, audiovisuals, …
  4. Els suports: ajut individual, organització del treball personal, …
  5. La temporalització.
  6.  Les activitats d'aprenentatge.
  7.  Els mètodes i instruments d'avaluació.

Les adaptacions curriculars són un continuu, no cap a un individu en concret sinó a cap a una evolució d'aquest, sols hi ha d'haver un currículum comú i únic, no hem de jugar amb els paral·lels (normal, especial) perquè caiem amb un error, i es que així no practicam inclusió sinó què el que aconseguim és exclusió, d'aquí als alumnes de les ACSE.

Cada decisió inclou l'adaptació però des d'un currículum únic, és tant simple com complexe però sempre des de la presència, participació i progrés, per arribar a tots els alumnat en igualtats d'oportunitats, no s'enén d'una altra manera, més que adaptar les activitats a les necessitats dels infants sense que aquest hagi d'estar categoritzat i els altres puguin aprofitar l'adaptació des d'una perspectiva d'enriquiment.

Són adaptacions a partir de les característiques de l'alumna, per exemple; les seves motivacions, interessos, capacitats, dificultats d'aprenentatge, situacions, ... un cúmul d'aspectes que hem de tenir en compte de cada infant per evolucionar en el seu procés d'ensenyament – aprenentatge que mitjançant les nostres activitats adaptades proposam, sia quina sia la nostra adaptació, de complexe a simple i de simple a complexa, nosaltres decidirem els límits que vendran relacionats amb els diferents models teòrics. 

D'aquí fer ACIS o no, fins quina flexibilitat estic permès a arribar.