Aprenentatge multinivell



      Són un conjunt i estratègies adoptades en l’aula per tractar de donar resposta als diferents nivells de grup disminuint la necessitat de tenir programes diferenciats. L’ensenyament multinivell es basa en la premissa que una lliçó s'ha d'ensenyar al conjunt de la classe. 

      És una aproximació a la planificació que assumeix la individualització, la flexibilitat i la inclusió de tots els alumnes, sense distinció del seu nivell personal, de les seves habilitats.

       L'ensenyament multinivell permet que el mestre planifiqui una lliçó per a tots els alumnes, i així disminueix la necessitat de seguir programes diferents, i alhora, possibilita la introducció d'objectius individuals en el contingut i en les estratègies educatives de l'aula. Per tal d'assolir-ho, els mestres han d'entendre plenament el concepte d'estratègies d'ensenyament multinivell. 

     Per desenvolupar una unitat o una lliçó que siguin realment multinivell, han de tenir un objectiu ben definit per a tots els alumnes. També han d'incloure diverses tècniques educatives concebudes perquè arribin a tots els alumnes i en tots els nivells. Això significa considerar els estils d'aprenentatge dels alumnes a l'hora de planificar mètodes de presentació; fer-los participar en la lliçó mitjançant preguntes adreçades a nivells diferents de raonament: reconèixer que hauran d'ajustar-se les expectatives envers alguns alumnes; permetre que els alumnes triïn el mètode que faran servir per mostrar que entenen el concepte que s'ensenya; acceptar que aquests mètodes diferents tenen el mateix valor; avaluar els alumnes partint de les seves diferencies individuals. 

     Les programacions multinivell;són una eina perquè tot l’alumnat aula, qualsevol que sigui el seu nivell de coneixements, habilitats i competències, pugui aprendre. Aquest tipus d'ensenyament permet que el professorat pugui planificar la lliçó per a tots els alumnes i no hi ha necessitat de seguir programes diferents, segons els nivells que hi ha en una classe. L’aprenentatge multinivell és basa en una metodologia inclusiva per atendre a tota la diversitat dins l’aula ordinària. Es fonamenta en les "nou regles d’or" per atendre i comprendre les necessitats de l’alumnat en aules inclusives de la UNESCO (2001), l’Agència Europea per al Desenvolupament de l’Atenció a la Necessitats Educatives Especials (2003.2005)

 La metodologia a l’aula és cooperativa i col·laborativa. 

       El treball a l’aula es desenvolupa a partir dels grups cooperatius i amb el suport de la biblioteca d'aula. Es pot treballar a partir d'unitats didàctiques, les quals estan subdividides en diferents continguts i per a cada contingut es presenten diferents opcions d'aprenentatge. 


    Un punt fort de l’aprenentatge multinivell també recau en el treball col·laboratiu del professorat i en la formació d'aquest a partir de la pràctica reflexiva, amb el desig de poder donar una resposta a l’atenció a la diversitat més inclusiva i innovadora.
 - Increment de l’autoestima de l'alumnat, de la motivació i de l’interès.
 - Treball transversal.
 - Millora de les relacions personals del grup i les relacions alumnat - professorat.
 - Originalitat i innovació en la presentació del contingut. 
- Participació de famílies i professorat. 
- Currículum més competencial. 
- Major autonomia de l’alumnat. 
-Clima de tranquil·litat, espai agradable i entorn adequat. 
-Lluitar contra la timidesa i reconèixer els errors propis. 

 FASES 

El procés té quatre fases en el desenvolupament d'una lliçó: 

     1.Identificar els conceptes subjacents. (què vol el mestre que aprengui cada alumne d'un tema determinat).
 2.Determinar el mètode de presentació del mestre (l'estil d'ensenyament, les tècniques de formulació de preguntes, la participació, etc.). 
3.Determinar el mètode de pràctica de l'alumne (tenint en compte la variació en les tasques,els diferents mètodes d'exposició i la participació).
4.Determinar el mètode d'avaluació dels alumnes (considerant els diferents nivells d'habilitats i acceptant diversos procediments d'avaluació).