Disseny Universal


Center for Applied Special Technology (1998 – 1999), CAST: "la premissa bàsica del Disseny Universal de l'Aprenentatge és què el currículum hauria d'incloure alternatives per fer-ho accessible i aplicable a tots els alumnes, professors i pares amb antecedents, estils d'aprenentatge, capacitats i discapacitats diferents en contextos d'aprenentatge àmpliament diferents. L'aspecte universal no vol dir, solució òptima per a tothom sinó més aviat recolza la necessitat d'aconseguir activitats, tasques i continguts inherentment flexibles i personalitzats".

CAST, fomenta en 4 àrees d'actuació per fer les pràctiques docents en quant en el disseny de les activitats damunt el què és el Disseny Universal de l'Aprenentatge:

  • Els alumnes amb discapacitats s'engloben a una seqüència de diferències d'aprenentatge que no una categoria a part.
  • Les adaptacions han de ser encaminades a tots els alumnes.
  • Varietats de materials i en usos diferents.
  • El currículum ha de ser accessible i flexible.
Congrés internacional; Una escola per a tots; estratègies d'intervenció i d'avaluació. Octubre 2003 Barcelona.

Aquest terme ens dur a què el material que emprem, les eines i el disseny que duguem a terme és facin des de la perspectiva quotidiana, sense generar cap esforç. És crear i dissenyar materials vàlids per tots els alumnes sense adaptacions per a casos en concret, sinó des d'un disseny puguin participar tots.

Per exemple en Giner parla del Disseny Universal com a resposta d'una metodologia sense barreres.

Quan parlam d'aquest terme en de seguir amb els següents principis: presentar el contingut (és a dir, per part del professorat, un ventall de possibilitats per a la transmissió d'informació), avaluació d'aquest continguts en diferents maneres i totes vàlides i per igual, i maneres de motivació cap a l'aprenentatge dels alumnes.
El què ens interessa és que aprenguin des del ventall que nosaltres li podem donar en funció de la motivació i capacitats i interessos de cada un dels alumnes del qual jo en soc responsable. La meva funció com educador és de programació i mediació dels continguts amb els nens. És el paper que he d'agafar, oferint de diverses maneres la transmissió d'informació, maneres d'expressió de l'aprenentatge, maneres de motivació de l'aprenentatge.