Competències Bàsiques



Per contextualitzar les competències bàsiques, hem de dirigir la nostra atenció en la seva creació i per a què s'utilitza aquest terme.

S'entén per competència:

CUM PATERE (del llatí) capacitat per concórrer, coincidir en la direcció. 
COMPETER. Pertànyer a, incumbir, correspondre a.

D'aquesta manera, transformam el substantiu competència i l'adjectiu competent (apte/ adequat).

Dins l'àmbit educatiu, aquest concepte es comença a introduir a la UNESCO al 1996 (empra competència per explicitar els quatre pilars de Delors, comença un nou concepte LIFE SKILLS, la traducció de la qual se'n deriva és capacitats, sabers, habilitats, valors, actituds, per enfrontar-se a situacions diverses de la vida privada i professional), i s'estableix al nostra sistema educatiu a partir de la Llei L.O.E, 2006. 

Hi ha molts autors que duen a definir competència, però des del meu punt de vista he escollit aquesta, no només comprèn l'àmbit educatiu sinó també el professional:


Competència vol dir ser capaç d’utilitzar els coneixements i les habilitats que una persona té en contextos i situacions quotidianes, en les quals es fa necessari coneixements vinculats a diferents sabers i per tant coneixements transversals. Ser competent implica comprendre les situacions, reflexionar sobre allò que està passant i discernir sobre la millor acció a fer d’acord a la dimensió social de cada situació. Així doncs, el terme competència inclou tant els sabers (coneixements teòrics) com les habilitats (coneixements pràctics o aplicables) i les actituds (compromisos personals). El terme competència va més enllà del saber i del saber fer perquè inclou també el saber ser o estar.”



Entenem el concepte anem doncs a incidir en la definició de cada un d'ells segons la L.O.E i altres autors:
  1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  2. Competència artística i cultural.
  3. Tractament de la informació i competència digital.
  4. Competència matemàtica.
  5. Competència d'aprendre a aprendre.
  6. Competència d'autonomia i iniciativa personal.
  7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
  8. Competència social i ciutadana.

Diríem que en la societat actual, hi ha recursos que ens donen una solució ràpida dels coneixements a aprendre, i què aquest són integrats de manera memorística per la societat. Però no és vàlida, ja que aquests coneixements no són bons si no s'ha interioritzat i sabem utilitzar-los. 

Per tant volen contribuir a aquests conceptes: desenvolupament personal, ciutadania activa, vida adulta i aprenentatge al llarg de la vida. (resumint conjuntament d'aquesta manera)

Les competències bàsiques tenen el propòsit de contribuir al desenvolupament personal (com entendre el món en què viuen i orientar a la seva actuació) de l'alumnat per a la pràctica de la ciutadania activa, a la incorporació de la vida adulta de manera satisfactòria,  i què aquesta tengui un aprenentatge al llarg de la seva vida.

En l'actualitat en nostre entorn és plural, divers, en constant canvi, limitat i globalitzat, per tant, suposa tenir una tasca afegida de l'anàlisi crític de l'entorn que ens envolta per ser capaços d'integrar-mos en ell.




Metodologia S. XXI
Competències bàsiques