Metodologies del S.XXI: Grups interactius.

Una de les formes concretes que pren l'aprenentatge dialògic dins l'aula són els grups interactius mitjançant dels quals es pretén aconseguir dos objectius:
  1. Desenvolupar les capacitats necessàries per evitar l'exclusió social en la societat de la informació.
  2. Superació dels problemes de convivència.

L'objectiu dels grups interactius és introduir a l'aula totes les interaccions que siguin necessàries perquè l'alumnat aprengui allò necessari per afrontar els coneixements i no segregar qui es va despenjant del ritme. 

Aquesta metodologia funciona a totes les etapes educatives i concretament no llista d'assignatures en concret sinó que té la funció del tractament d'un tema, per a dur a terme diferents matèries en connexió. És podria parlar de competències bàsiques però l'objectiu és del desenvolupament i harmonia del grup-classe.

Anem doncs, a designar el funcionament i claus per a dur a terme aquesta filosofia de treball: 
Els grups interactius són agrupaments d'alumnat heterogeni (no tenen les mateixes característiques ni estils d'aprenentatge, les diferències complementen a la formació d'un grup complex fora categoritzacions), en els quals es realitza una activitat concreta sota la tutela d'un professional o inclús una persona voluntària (com va ser la meva experiència) i aquest grup és totalment flexible ja que pot variar dia a dia.

El temps total de la classe es dividirà  en quatre parts iguals, per exemple 20 minuts en cadascuna de les activitats programades, per tant seria un total de 4 activitats (racons). Cada racó s'ha de dividir amb diferents matèries curriculars: lectura, escriptura, matemàtica i per exemple plàstica.

Així cada grup, en aquest cas 4, anirà rodant d'activitat-racó cada 20 minuts, a les activitats assignades, la qual cosa enriqueix les seves interaccions i connecta millor amb el seu gust pel dinamisme i participació del seu propi aprenentatge.

El professional docent, ja sigui mestre/a o professor/a, coordina i es responsabilitza de la coherència pedagògica del conjunt de les activitats que s'han de desenvolupar, deixant al voluntarietat amb una funció concreta, i una tasca amb una finalitat molt clara.






Quines són les claus per a un bon funcionament dels grups interactius?


Una organització de l'espai que respon a una conceptualització del treball de l’aula ha de ser dinàmica amb moviment.

Una estratègia pedagògica un intent de millorar les condicions que possibilitin la participació activa de l'alumnat en la construcció dels seus coneixements. 

Reservar un temps definit al treball de grup interactius dins de la jornada escolar. 

El mestre/a ha d'haver planificat els continguts que preveu que es puguin aprendre als racons. 

El mestre/a ha d'intervenir en un racó quan la tasca a desenvolupar té certa complexitat, quan vol fer un seguiment acurat de l’alumnat en el desenvolupament de la seva feina o bé quan s’introdueix un racó nou, un que ja funciona perd cert interès dinamitzant-lo. 

S'ha de permetre que l'alumnat esculli les activitats que volen fer, dintre dels límits que suposa compartir les diferents possibilitats amb els altres. 

Vetllar perquè tots els infants puguin passar per tots els racons que se'ls ofereix. 

Incorporar estris i material no específicament escolar o didàctic, però que formen part de la vida quotidiana de l'alumnat i de la nostra cultura.

 Es tracta d'una activitat de petit grup, i per tant, ha de possibilitar tasques que impliquin cooperació, coordinació d'interessos, etc.

Diversificar les tasques en els diferents racons per tal que no totes exigeixin una presència constant de la mestra. 

Estar obert a les propostes que alguns infants facin en relació amb el funcionament, l'organització i el canvi d'alguns racons i actuar en conseqüència.


Us faig arribar una plana web que permet tenir més eines i recursos sobre els grups interactius i altres factors que ens ajuden a l'èxit escolar. GRUPS INTERACTIUS comunitat d'aprenentatge.

Enllaç a la pràctica dels grups interactius.