Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic



Quan ens referim a aquesta competència hem de tenir en compte la manera en què nosaltres interaccionam amb el món físic. Aquesta competència comprèn i incorpora les habilitats per interactuar dins els àmbits de la vida i dels coneixements.

Així la possibilitat d'interpretar el món, de transformar-lo, per la qual cosa suposa l'aplicació dels principis bàsics que permeten l'anàlisi dels fenòmens des dels darrers camps científics.

Es necessari partir del coneixement del cos humà, de la interacció dels éssers humans amb la natura i adoptar disposicions a una vida física i mental saludable (des de l'individu fins al col·lectiu), dins un entorn natural i equilibrat.

La competència en el coneixement i la interacció en el món físic, demana els dominis dels anàlisis i la indagació científica. En aquests àmbits:

1. Identificar i plantejar problemàtiques significatives.
2. Realitzar observacions directes i indirectes.
3. Formular preguntes.
4. Plantejar i contrastar solucions a nivell d'hipòtesis.
5. Formular i predir els diferents nivells de complexitat.
6. Identificar el coneixement disponible, teòric i empíric necessari
per a contestar preguntes científiques.
7. Aconseguir, interpretar, avaluar i comunicar conclusions a diversos contextos.

En quant al coneixement en sí dins les aules, implica valorar les qualitats del medi que ens envolta, tant el natural com el social i aprendre a protegir i millorar des de l'acció i el compromís.
Apreciar i conservar les característiques de l'entorn natural i intervenir per a la seva garantia de conservació. Com amb la natura i l'entorn dins un context, hi juga un paper molt important el nostre individu, apreciar i valorar la nostra salut personal i col·lectiva cercant uns indicadors de qualitat de vida, aprendrem a cuidar-mos i a cuidar. D'aquesta manera introduirem hàbits de vida saludables i ambients sostenibles.

Implica mantenir unes actituds de respecte, tolerància i solidaritat com a actituds i valors que generen benestar i, per tant, salut individual i col·lectiva.

És obvi pensar que la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic ha de garantir l'adquisició de les destreses i habilitats per la utilització i tractament responsable de la nostra terra i dels seus recursos, tenir cura amb el medi ambient i en el consum (responsable, racional). Les habilitats de la protecció de la salut individual i col·lectiva com a elements claus de la qualitat de vida de les persones.





Metodologia S. XXI
Competències bàsiques