La definició es diversa
entre tots el professionals de l'educació sobre el que
s'entén per educació inclusiva i mes concretament damunt l'escola inclusiva, si
més no, tots es fonamenten en que el concepte equival a què tots els alumnes
d'escolaritat obligatòria siguin acceptats, reconeguts en la seva singularitat,
valorats i amb potenciar i desenvolupar totes les seves capacitats.
Definirem
l'educació inclusiva com aquella que ofereix a tots els seus alumnes les
oportunitats educatives i les ajudes (curriculars, personals, materials)
necessàries pel seu progres acadèmic i personal.
(III Congres, La Atenció a la
Diversitat en el Sistema Educatiu).
Principis de l’escola Inclusiva.
Alguns
dels principis en els que es basa la inclusió social són els següents:
- Acceptació dins la comunitat. Tots els alumnes sigui quin sigui el seu grau o la naturalesa de la seva discapacitat, són membres benvinguts i valorats per la comunitat escolar.
- Educació basada en resultats. Tots els nins i totes les nines poden aprendre i tenir èxits, però no de la mateixa forma, i hem de recordar que les escoles són les que determinen les condicions dels èxits.
- Educació intercultural. Promoure l’enteniment de les diferències i les similituds humanes.
- Teoria de les Intel·ligènciesMúltiples. Coexisteixen diferents formes d'intel·ligència que creen una xarxa d'habilitats als individus. La feina dels docents és trobar aplicacions productives a totes aquestes habilitats. Aprenentatge constructivista. A les escoles s’hauria de fer front al nivell real d'actuació dels nins i nines, ja que tots els alumnes entren amb nivells de coneixement diferents influenciats per l’entorn, les seves experiències i la cultura pròpia.
- Currículum comú i divers al mateix temps. Si volem que les escoles siguin per a tots, és imprescindible l’existència d'un únic currículum per una educació bàsica i comú on tots els alumnes participin el màxim possible.
- Ensenyaments pràctics aplicats. Es tracta d'utilitzar estratègies pràctiques d'aprenentatge, que siguin efectives per tots els alumnes (aprenentatge cooperatiu, ensenyaments basats en l’experiència, ...)
- La millor avaluació es la valoració sobre l’actuació de l’alumnat. Hem de donar l’oportunitat als alumnes d'expressar els seus coneixements de diverses formes i no només a través dels tradicionals.
- Agrupació multinivell i flexible. Tots els agrupaments són possibles, fins i tot els de mesclar cursos.
- Ús de la tecnologia dins l’aula. La tecnologia fomenta l’entusiasme per aprendre als nins.
- Ensenyar responsabilitat i establir la pau. Ensenyar el sentit de la responsabilitat és tan necessari com ensenyar qualsevol altre contingut, requereix un pensament i una instrucció complexa i sobretot continuada. És un requisit per què els alumnes aprenguin valors, actituds i comportaments responsables.
- Dret al recolzament pel desenvolupament personal. Alguns alumnes, necessiten major atenció individualitzada i potser que aquesta no es desenvolupi dins el context ordinari, precisament per poder participar plenament de les activitats desenvolupades per tots.