Definició i principis d' Escola Inclusiva



La definició es diversa entre tots el professionals de l'educació sobre el que s'entén per educació inclusiva i mes concretament damunt l'escola inclusiva, si més no, tots es fonamenten en que el concepte equival a què tots els alumnes d'escolaritat obligatòria siguin acceptats, reconeguts en la seva singularitat, valorats i amb potenciar i desenvolupar totes les seves capacitats.


Definirem l'educació inclusiva com aquella que ofereix a tots els seus alumnes les oportunitats educatives i les ajudes (curriculars, personals, materials) necessàries pel seu progres acadèmic i personal. 
(III Congres, La Atenció a la Diversitat en el Sistema Educatiu).




Principis de l’escola Inclusiva.



Alguns dels principis en els que es basa la inclusió social són els següents: 

  1. Acceptació dins la comunitat. Tots els alumnes sigui quin sigui el seu grau o la naturalesa de la seva discapacitat, són membres benvinguts i valorats per la comunitat escolar.
  2. Educació basada en resultats. Tots els nins i totes les nines poden aprendre i tenir èxits, però no de la mateixa forma, i hem de recordar que les escoles són les que determinen les condicions dels èxits.
  3. Educació intercultural. Promoure l’enteniment de les diferències i les similituds humanes.
  4. Teoria de les Intel·ligènciesMúltiples. Coexisteixen diferents formes d'intel·ligència que creen una xarxa d'habilitats als individus. La feina dels docents és trobar aplicacions productives a totes aquestes habilitats. Aprenentatge constructivista. A les escoles s’hauria de fer front al nivell real d'actuació dels nins i nines, ja que tots els alumnes entren amb nivells de coneixement diferents influenciats per l’entorn, les seves experiències i la cultura pròpia.
  5. Currículum comú i divers al mateix temps. Si volem que les escoles siguin per a tots, és imprescindible l’existència d'un únic currículum per una educació bàsica i comú on tots els alumnes participin el màxim possible.
  6. Ensenyaments pràctics aplicats. Es tracta d'utilitzar estratègies pràctiques d'aprenentatge, que siguin efectives per tots els alumnes (aprenentatge cooperatiu, ensenyaments basats en l’experiència, ...) 
  7. La millor avaluació es la valoració sobre l’actuació de l’alumnat. Hem de donar l’oportunitat als alumnes d'expressar els seus coneixements de diverses formes i no només a través dels tradicionals.
  8. Agrupació multinivell i flexible. Tots els agrupaments són possibles, fins i tot els de mesclar cursos.
  9. Ús de la tecnologia dins l’aula. La tecnologia fomenta l’entusiasme per aprendre als nins.
  10. Ensenyar responsabilitat i establir la pau. Ensenyar el sentit de la responsabilitat és tan necessari com ensenyar qualsevol altre contingut, requereix un pensament i una instrucció complexa i sobretot continuada. És un requisit per què els alumnes aprenguin valors, actituds i comportaments responsables.
  11. Dret al recolzament pel desenvolupament personal. Alguns alumnes, necessiten major atenció individualitzada i potser que aquesta no es desenvolupi dins el context ordinari, precisament per poder participar plenament de les activitats desenvolupades per tots.