Hem fet menció de la definició del concepte com també dels seus principis i característiques generals, anem a veure quines avantatges i obstacles es presenten per dur a terme aquesta filosofia.
L’escola Inclusiva té associades les següents
avantatges:
- Promoure una escola única per tots.
- L’escola inclusiva té per objectiu que tots els alumnes aprenguin eficaçment dins les aules ordinàries. Això exigeix a tots els mestres un canvi per reestructurar la seva forma d'actuar per acomodar les demandes de l’ensenyament a les necessitats dels alumnes, però no com un fet aïllat, sinó com un símptoma de normalitat i d'acceptació de la diversitat i la pluralitat.
- Oferir als nins i nines l’oportunitat de desenvolupar-se amb els seus iguals dins un ambient amb igualtat d'oportunitats. Prevenció de l’exclusió social. La inclusió educativa afavoreix la inclusió social.
- Promoció de la igualtat d'oportunitats. Tant les formatives, com les culturals i les socials.
- Valoració de la diferència com una bona oportunitat per la millora de l’aprenentatge.
- El desenvolupament d'estratègies pedagògiques que assumeixen les diferències no com un fet problemàtic sinó com una demostració de normalitat que enriqueix la realitat social i educativa de tot l’alumnat.Entendre les dificultats d'aprenentatge com a raons de millora.
- La presencia de més recursos personals incrementen les fonts d'ajuda i enriqueixen a tot l’alumnat.
Obstacles a la inclusió.
Com es lògic els centres no poden canviar d'un dia per
l’altre, per tant ens trobam davant un procés llarg i complex, per això els
obstacles més habituals són els següents:
Obstacles
de caire organitzatiu:
- L’excés d'alumnes per aula.
- La mala planificació del centre i de l’acció educativa.
- La rigidesa organitzativa respecte als horaris i agrupaments.
- Predomini de la competitivitat sobre la solidaritat.
- Ensenyaments formals i memorístics.
- Avaluació rígida.
Obstacles
deguts a les famílies:
- Actituds contraries de les famílies.
- Falta de comunicació entre el centre i la família.
Obstacle
de tipus didàctics:
- La falta de treball en equip dels alumnes.
- La rigidesa dels criteris d'avaluació.
- La falta d'acomodació del currículum.