Avantatges i obstacles de l'escola inclusiva.


Hem fet menció de la definició del concepte com també dels seus principis i característiques generals, anem a veure quines avantatges i obstacles es presenten per dur a terme aquesta filosofia.

L’escola Inclusiva té associades les següents avantatges: 

  1. Promoure una escola única per tots.
  2. L’escola inclusiva té per objectiu que tots els alumnes aprenguin eficaçment dins les aules ordinàries. Això exigeix a tots els mestres un canvi per reestructurar la seva forma d'actuar per acomodar les demandes de l’ensenyament a les necessitats dels alumnes, però no com un fet aïllat, sinó com un símptoma de normalitat i d'acceptació de la diversitat i la pluralitat.
  3. Oferir als nins i nines l’oportunitat de desenvolupar-se amb els seus iguals dins un ambient amb igualtat d'oportunitats. Prevenció de l’exclusió social. La inclusió educativa afavoreix la inclusió social. 
  4. Promoció de la igualtat d'oportunitats. Tant les formatives, com les culturals i les socials. 
  5. Valoració de la diferència com una bona oportunitat per la millora de l’aprenentatge. 
  6. El desenvolupament d'estratègies pedagògiques que assumeixen les diferències no com un fet problemàtic sinó com una demostració de normalitat que enriqueix la realitat social i educativa de tot l’alumnat.Entendre les dificultats d'aprenentatge com a raons de millora.
  7.  La presencia de més recursos personals incrementen les fonts d'ajuda i enriqueixen a tot l’alumnat. 

Obstacles a la inclusió.

Com es lògic els centres no poden canviar d'un dia per l’altre, per tant ens trobam davant un procés llarg i complex, per això els obstacles més habituals són els següents: 

Obstacles de caire organitzatiu:

  1. L’excés d'alumnes per aula.
  2. La mala planificació del centre i de l’acció educativa.
  3. La rigidesa organitzativa respecte als horaris i agrupaments. 
  4. Predomini de la competitivitat sobre la solidaritat.
  5. Ensenyaments formals i memorístics.
  6. Avaluació rígida.
Obstacles deguts a les famílies: 


  1. Actituds contraries de les famílies.
  2. Falta de comunicació entre el centre i la família. 
Obstacle de tipus didàctics: 


  1. La falta de treball en equip dels alumnes. 
  2. La rigidesa dels criteris d'avaluació.
  3.  La falta d'acomodació del currículum.