Praxis de l'aprenentatge cooperatiu


En la praxis de l'aprenentatge cooperatiu es coneixen diferents rols i tècniques però entre aquestes s'ha de donar prou atenció a: 

  •  Elevat grau d'igualtat: grau de simetria en els rols que desenvolupen els participants en una activitat grupal. Això significa, que el paper és igual d'important d'un a un altre alumne, i que independentment de la figura que li ha tocat exercir, ha de potenciar-ne la seva importància.
  •  Grau de mutualitat variable: mutualitat és el grau de connexió, profunditat i bidireccionalitat de les transaccions comunicatives.  Els més alts nivells de mutualitat es donaran quan es promogui la planificació i la discussió en conjunt, s’afavoreixi l’intercanvi de rols i es delimiti la divisió del treball entre els membres.

Tècniques i eines de
 l'aprenentatge cooperatiu



Trencaclosques 

Què: 
Manera d'aprendre per seccions o part a partir del què han fet els demés, els aprenents han de confiar amb la responsabilitat individual i grupal dels integrants del grup.
Qui:
Estudiants formant un grup de sis alumnes.
Com: 
Es divideix la matèria a practicar en tantes parts com integrants del grup. Cada estudiant s'encarrega d'una part i llavors s'uneixen i reuneixen per formar el grups d'experts i discutir sobre els resultats extrets de cada part en el qual s'ha treballat de manera individual.


Aprenem Junts

Com:
Involucram a tot el grup a la recerca del conflicte d'un concepte, en aquest se'n fa un debat i s'intenta crear una avaluació aproximada, quan els criteris mínims ja s'ha assolit, el que volem és generar els grups de treball i desprès es posa en comú.


Investigació en grup

Com:
Es fa la selecció d'un tema, la planificació cooperativa de tot el grup de metes, tasques i procediments. Una vegada arribat als acords, s'introdueix l'activitat, monitoritzat pel professorat. La importància d'aquesta tècnica és realitzar una síntesi i l'anàlisi del que s'ha treballat com del procés que s'ha hagut de seguir. Una vegada realitzat el producte final, es fa la presentació a nivell de grup i es tenen en compte els criteris d'avaluació fixats conjuntament per poder garantir l'èxit de la investigació.

 Co-Op Co-Op
Què:
Disseny d'experiències inicials i discussions a classe.
Qui:
Alumnes, grups heterogenis, paper principal de realització del producte final i avaluació dels companys.
Com:
En l'activitat Co-Op Co-Op té un grau d'importància el maneig de la cooperació i la comunicació dins el grup, ja que sinó, aquesta activitat té un fracàs. El que intenta aquesta tècnica és la preparació a nivell global d'un tema, i que cada participant prepari i organitzi individualment un subtema, que s'hagi acordat entre tot el grup. Llavors, es presenten els subtemes en rondes d'alumnes a l'interior de l'equip i es gestiona la representació dels equips a nivell grup.Es té en conta els criteris d'avaluació organitzats per rúbriques a nivell grupal.


Cooperació guiada

Què: 
Generar diades en la comprensió de textos.
Qui:
Grups de dos, màxim tres, ja que és una activitat en diàleg.
Com: 
Lectura per paràgrafs d'un text, el participant A resumeix sense llegir al seu company, el participant B li dóna retroalimentació sense llegir la lectura, ambdós treballen la informació a un punt comú. Al següent paràgraf, s'intercanvien el rol, si abans B feia retroalimentació ara farà el resum inicial. I continuen així fins acabar el text.


Joc de Torneig

Què:
Ensenyança cooperativa entre iguals i competició entre els diferents grups.
Qui:
Alumnes en equips heterogenis, de 4 a 6 persones.
Com:
Cada alumne competeix amb el seu companys del mateix nivell i rendiment, representant a l'equip que l'ha entrenat. Les puntuacions obtingudes per cada alumne s'afegeixen a la puntuació mitja de l'equip. Desprès del torneig, el professor prepara un marcador on inclourà la composició dels grups pels tornejos que variarà en funció dels canvis experimentats en els seus rendiments.

Variant dels joc de torneig: realització d'exàmens.

Taula redona